Volg ons op social media

De 6 eisen bij het aanschaffen van een DJ-headphone

Gepubliceerd op 01/08/2018

Een echte noodzakelijkheid voor een DJ: de koptelefoon. Je set staat of valt erdoor, uiteraard naast je eigen kunde (of onkunde) achter de draaitafels. Daarom is het noodzakelijk om niet alleen een goede aan te schaffen, maar ook een koptelefoon die persoonlijk bij je past. Hier een aantal dingen om over na te denken voordat je een koptelefoon koopt.

1. Geluidskwaliteit

Het belangrijkste van een koptelefoon: de geluidskwaliteit. Het laatste wat je wil is dat je de sub-bas van een track niet merkt en het daardoor in de fout gaat tijdens een set. Zorg daarom dat je tijdens het kopen checkt bij de productomschrijving of de headphone een breed frequentiebereik heeft. 
Als producer is het extra belangrijk om te kiezen voor een koptelefoon met een neutrale weergave van de frequenties, zodat je zelfgemaakte tracks ook goed terechtkomen in een DJ-set. Sommigen kiezen hierbij om verschillende koptelefoons voor te gebruiken (studio-headphones en DJ-headphones), maar een groot aantal is zowel geschikt voor in de studio als in de club.

2. Comfort

Je moet de koptelefoon urenlang kunnen dragen tijdens het mixen of tijdens een studiosessie. Belangrijk is om er op te letten dat de hoofdband opgevuld is; dit voelt fijner als je aan het inmixen bent, maar ook als deze om je nek hangt. 
De schelpen spelen een evengrote rol hierbij: kies je voor een paar dat over je oren gaat (Over-Ear) of op je oren (On-Ear). Vaak zijn Over-Ear-koptelefoons comfortabeler, maar een stuk groter dan On-Ear.

3. Gesloten schelp

Wanneer je kiest voor Over-Ear sta je voor twee opties: open schelp of gesloten schelp. Ga als DJ altijd voor de gesloten schelp, zodat je geen last hebt van omgevingsgeluid en het muziek in de schelp blijft.  
Een open schelp is duidelijk te herkennen aan de openingen aan de buitenkant van de schelp. Hierdoor kan er meer lucht bij en meer geluid van de omgeving. Het lijkt dan minder alsof de muziek in je hoofd zit, maar meer alsof dit in de omgeving wordt afgespeeld. Handig als producer voor in de studio, onhandig op iedere plek met veel lawaai.

4. Volume

Niet alle headphones kunnen een even hard geluid voortbrengen, maar een helder en een hoog volume is vaak wel wat je nodig hebt in zulke situaties. Sommige koptelefoons pompen de hoge en lage frequenties omhoog om het geluid goed hoorbaar te maken. Dit kan enigszins goed werken, maar dan is het essentieel om tijdens de set regelmatig je koptelefoon af te doen en eens via de monitors te luisteren of de hoge en lage frequenties niet te zacht staan in verhouding.

5. Goed materiaal

De koptelefoon van een DJ heeft een zwaar leven. Er kan zomaar drank op gemorst worden, er gaat (urenlang) in gezweet worden en er kan veel aan het draad worden getrokken. Zorg dat je hoofdtelefoon kiest die hier goed tegen kan, onafhankelijk van de omgeving waar ze gebruikt worden. 
Voor vinylliefhebbers is het aan te raden om een koptelefoon met kruldraad te nemen; zo kun je makkelijk naar je platentas lopen zonder teruggetrokken te worden naar de mixer. Bij een aantal koptelefoons werkt het draad met een dubbele jack. Deze zijn makkelijk en snel te vervangen mocht er iets mis mee zijn, maar kunnen tijdens een set vaak makkelijk losraken.

6. Het uiterlijk

Of je het nou leuk vindt of niet: de looks tellen. Als DJ ben je een artiest en als artiest kijken mensen naar jou en wat je doet. Vaak zijn jij en je koptelefoon het enige wat zichtbaar is boven de draaitafels. Probeer daarom dus ook een koptelefoon uit te kiezen waarmee je stevig in je schoenen staat en die jouw (DJ-)stijl aanvult.